english

Ászana Pránájáma Mudrá Bandha

A Nagy jógakönyv-ként illetve ÁPMB-ként emlegetett Ászana Pránájáma Mudrá Bandha c. könyvet nemzetközi szinten az egyik legszisztematikusabb munkának tartják a jelenleg elérhető jóga tankönyvek között. 567 oldal terjedelmű, átfogó mű, amely érthető ábrákat mutat be, és lépésről lépésre vezető instukciókkal lát el. Iránymutatást ad a gyakorló vagy tanár számára a hatha jóga rendszer legegyszerűbb gyakorlataitól a legbonyolultabbakig. Terápiás függeléket tartalmaz orvosok vagy jógaterapeuták számára, amelyben megjelennek a legújabb jógakutatási eredmények.

Előszó (részlet)

Az első kiadás óta széles körben elterjedt a jóga iránti érdeklődés. Az ÁPMB-t ma már hiteles tankönyvként használják asramokban, jógaközpontokban és jógaiskolákban tanárok és diákok egyaránt. A könyvben bemutatott módszereket olyan különböző területeken alkalmazzák, mint az orvoslás, az oktatás, a szórakoztatóipar, az üzleti világ és a sport.

A jóga tudománya az élet minden területével foglalkozik. Természetesen egy ilyen hatalmas etrületet nem lehet egyetlen kiadványban részletesen kifejteni. Ez az átdolgozott kiadás alapvető jógikus gyakorlatokat mutat be, köztük az ászanákat, avagy fizikai tartásokat; a pránájámákat, avagy légzőgyakorlatokat; a mudrákat, avagy a pszichét kifejező pózokat és testtartásokat; a bandhákat, avagy az energiák irányítására szolgáló zárásokat; és a satkarmákat, avagy tisztító gyakorlatokat. Valamennyi technika tisztítja a testet, a tudatot és az energia rendszereket, hogy előkészítsék a talajt a magasabb szintű meditációs gyakorlatokhoz és a kozmikus tudat végső megtapasztalásához. A könyv tartalmaz egy fejezetet a csakrákról, avagy pszichikus központokról, és a finom test egyéb aspektusiról is.

A jóga gyakorlatok végzése közben jelentkező hatásokat és a technikák gyakorlás utáni hatásit kutatók és orvosok vizsgálják világszerte. Eredményeik azt mutatják, hogy az ászanák, a pránájámák, a mudrák és a bandhák hatékony eszközei a fizikai és mentális egészség helyreállításának és megőrzésének. Reményeink szerint a közeljövőben látható lesz a különböző jóga módszerek alkalmazásának elterjedése az élet minden területén.

Az Ászana, Pránájáma, Mudrá, Bandha a jógatanulók és a spirituális keresők számára készült, valamint mindazoknak, akik a jógát mélységeiben kívánják tanulmányozni. Noha számos egészségügyi szakember is e könyvet használja segítségül, amikor programot állít össze betegeinek a fizikai, mentális és érzelmi egyensúly érdekében, e technikák elsősorban nem betegeknek, hanem az egészséges emberek számára valók.

A jóga gyakorlatainak elsajátításához képzett jóga tanár irányítása szükséges. E tankönyv a személyes fejlődést elősegítő gyakorlatokat és információkat tartalmaz. Ha a módszereket odaadóan gyakoroljuk hozzáértő jóga tanár irányítása mellett, e technikák a tudat tágításához vezetnek.

Bevezető a jógához (részlet)

A jóga fontossága napjainkban

Ma a 21. század küszöbén fokozatosan visszanyerjük azt a szellemi örökséget, amelynek a jóga nagy részét képezi. Noha a jóga központi tárgya a szellemi út legmagasabb céljának elérése maradt, a jóga gyakorlatai közvetlen és kézzelfogható jótékony hatásokat fejtenek ki mindenkire, függetlenül a spirituális céloktól.

A fizikai és a mentális terápia egyike a jóga legfontosabb vívmányainak. Az teszi oly erőteljessé és hatékonnyá, hogy az egyesülés és harmónia holisztikus alapelveit alkalmazza. A jóga alternatív terápiaként sikeresnek bizonyult olyan betegségek kezelésében, mint az asztma, a cukorbetegség, a vérnyomásproblémák, az izületi gyulladás, az emésztőrendszeri rendellenességek, valamint egyéb krónikus és alkati betegségek esetén, amelyekben a modern tudomány nem. Jelenleg is bíztató kutatások folynak a jóga gyakorlatok HIV-re kifejtett hatásit illetően. Orvos kutatók szerint a jóga terápia azért sikeres, mert megteremti az egyensúlyt az idegrendszerben és az endokrin rendszerben, amelyek közvetlenül hatnak a test más rendszereire és szerveire.

A legtöbb ember számára azonban a jóga az egészség és a fizikai jólét megőrzésének eszköze az egyre feszültebb társadalmi létfeltételek között. Az ászanák megszüntetik a rossz testi közérzetet, amely a nap folyamán az irodában ülve, a görnyedő tartástól alakult ki. A relaxációs technikák segítenek az egyre csökkenő szabadidő hatékony kihasználásában. A mobiltelefonok, a non-stop bevásárlóközpontok és a csipogók korában a jógának a magánéletben, sőt még az üzleti életben is szerepe van.

Az egyéni szükségleteken túl a jógaalapelvei valódi eszközt jelentenek az általános társadalmi rossz közérzet leküzdéséhez. Amikor zavarodottnak tűnik a világ, elvetve a múlt értékeit anélkül, hogy újakat teremtene, a jóga eszközként szolgál, hogy az emberek rátaláljanak egyéni útjukra az igazi énnel való kapcsolódáshoz. A valódi énnel kapcsolódva érhető el a harmónia megteremtése a jelenkorban élve, és az együttérzés is felszínre kerül ott, ahol addig nem.

Ebben az összefüggésben a jóga messze több, mint fizikai gyakorlatok összessége, sokkal inkább eszköze egy olyan új életmód kialakításának, amely magába foglalja mind a belső, mind a külső valóságokat. Azonban ez az életmód átélésen alapul, és csak gyakorláson és a tapasztalaton keresztül válik élő tudássá.

Meditációs ászanák (részletek)

A meditációs ászanák fő célja, hogy a gyakorló huzamos ideig legyen képes ülni a test megmozdítása és kényelmetlenség érzése nélkül. A meditáció csak akkor tapasztalható meg, ha a test egy ideig mozdulatlan és nyugodt. A mély meditáció megköveteli, hogy a gerincoszlop egyenes legyen, és ezt a feltételt csak nagyon kevés ászana teljesíti. Ráadásul a meditáció magasabb szintjén a gyakorló teljesen elveszíti a test izmai fölötti uralmat. Ezért, tudatos erőfeszítés híján, a meditációs ászanának kell a testet stabil helyzetben tartania. Akkor miért nem fekszünk savászanában, amely egyébként kielégíti a testi helyzetre vonatkozó követelményeket? Azért, mert savászanában könnyen álomba merülhetünk. Azonban szükségszerű, hogy ébren maradjunk és éberek legyünk a különböző szakaszokban, amelyek a sikeres meditációhoz vezetnek.

Szvámi Sivánanda Risikésből mondta a következőket az ászanákról és a meditációról:

„Képesnek kell lenned három órán keresztül egyhuzamban ülni anélkül, hogy a test megmozdulna. Csak akkor érheted el a valódi ászana sziddhit, az ászana tökéletesítését, és válsz képessé a magasabb szintű pratjáhára és dhjána gyakorlatokra. Stabil ászana megalapozása nélkül nem haladhatsz megfelelően a meditációban. Minél szilárdabb vagy az ászanádban, annál inkább képessé válsz az egyhegyű koncentrációra. Ha akár csak egy órán keresztül mozdulatlanul tudsz ülni, megteremtheted az egyhegyű elmét, és megtapasztalod az atmika ánandam érzését, a végtelen békesség és a lelki üdvösség állapotát.”

Kezdetben a legtöbben nehéznek találják, hogy hosszú ideig üljenek egy ászanában. Azonban az alább felsorolt előkészítő ászanák rendszeres gyakorlásán keresztül a láb és a csípő elég hajlékonnyá válik, hogy kényelmesen megőrizzük a stabil testhelyzetet.

Meditációs pózokat előkészítő ászanák: A pavanamuktászana sorozat alábbi gyakorlatai a legjobbak a test felkészítésére a meditációs ászanákhoz:

  1. Ardha titali ászana (fél-pillangó)
  2. Sróni csakra (csípő körzés)
  3. Púrna titali ászana (teljes pillangó)
  4. Vájú niskászana (szélkieresztő póz)
  5. Kava csalászana (varjújárás)
  6. Udarakarsanászana (hasi nyújtó póz)
  7. Saithiljászana (az állatok pihenő helyzete), lásd az előrehajló ászanáknál.


Alternatív pózok:
A fejezetben említett meditációs pózokon kívül még négy olyan ászana van, amely alkalmazható a meditációhoz. Leírásaik a vadzsrászana csoport gyakorlatai között találhatók:

  1. Vadzsrászana (villámlás póz)
  2. Ánanda madirászana (mámorító gyönyör póz)
  3. Pádadhirászana (légzés kiegyensúlyozó póz)
  4. Bhadrászana (kegyes póz)


Elővigyázatosság:
Amennyiben erős kényelmetlenséget vagy fájdalmat érzünk a lábakban a meditációs pózok végzése után, lassan oldjuk a tartást, és masszírozzuk meg a lábakat. Amikor a vérkeringés helyreáll, és teljesen elmúlik a fájdalom, akkor folytassuk az ászanát. Fontos azonban tudni, hogy a térd nagyon érzékeny, ez a test legsérülékenyebb izülete, ezért vigyázzunk, ne erőltessük, különösen a meditációs pózok felvételekor, illetve azok oldásakor. Semmi esetre se alkalmazzunk túlzott erőfeszítést, hogy meditációs ászanába üljünk.

Jobb láb vagy bal láb: A fejezetben tárgyalt valamennyi ászana végrehajtása során akár a jobb, akár a bal láb kerülhet felülre. Ez személyes választás kérdése, és attól függ, melyik a kényelmesebb. Ideális esetben azonban szükséges lábat váltani, hogy fenntartsuk az egyensúlyt a test két oldalán.

Gyakorlati tanács: A meditációs pózokat kényelmesebbé tehetjük, ha egy kispárnát helyezünk az ülep alá.


Az Ászana Pránájáma Mudrá Bandha a Satyananda Yoga Magyarországon Alapítvány gondozásában jelent meg 2006-ban. Jó szívvel ajánlom minden jóga iránt érdeklődőnek. Kattints ide, és rendeld meg online! Jó-gázást :)

az oldal tetejére